Новини

22 травня 2019, 17:49

Ірина Геращенко нагородила цінним подарунком Голови Парламенту талановитого учня, рекордсмена шкільних олімпіад - 6-класника Андрія Куделю

докладніше
22 травня 2019, 14:32

Третя робоча зустріч Генеральних Секретарів парламентських адміністрацій країн Східного партнерства триває у Львові

докладніше
22 травня 2019, 14:22

Відбулося позачергове пленарне засідання Верховної Ради України (відео)

докладніше
22 травня 2019, 13:02

Голова Парламенту Андрій Парубій вважає, що Указ Президента – це не тільки зневаження Конституції, а заведення України в конституційну кризу

докладніше
22 травня 2019, 12:25

Генеральні секретарі парламентів країн Східного партнерства взяли участь у Дні Європи у Львові

докладніше
22 травня 2019, 12:14

Голова Верховної Ради України порекомендував Президенту України і його команді добре вивчити уроки української історії і не шукати шляхів капітуляції перед Росією

докладніше
22 травня 2019, 10:34

Голова Верховної Ради України Андрій Парубій видав розпорядження "Про скликання позачергового пленарного засідання Верховної Ради України восьмого скликання" 22 травня 2019 року о 12-00

докладніше
22 травня 2019, 10:25

Голова Верховної Ради України Андрій Парубій звернувся до Президента України з проханням конкретизувати номери законопроектів, запропоновані для розгляду Верховною Радою

докладніше
22 травня 2019, 09:38

Ірина Геращенко: «Ми готові передати всю необхідну інформацію експертам, які у новій команді працюватимуть у Мінських групах та займатимуться питанням щодо звільнення заручників»

докладніше
22 травня 2019, 09:34

Огляд головних тем «Голосу України» від 22 травня

докладніше
22 травня 2019, 09:26

Питання порядку денного, заплановані до розгляду на позачерговому пленарному засіданні 22 травня

докладніше
21 травня 2019, 18:28

Андрій Парубій переконаний, що співпраця з НАТО буде продовжуватись, ставати тіснішою, і одного дня Україна стане членом НАТО

докладніше
21 травня 2019, 17:27

У №21 «Відомостей Верховної Ради України» опубліковано текст Закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної»

докладніше
21 травня 2019, 09:38

Огляд головних тем «Голосу України» від 21 травня

докладніше

Канал Рада 

Програма стажування молоді в Апараті Верховної Ради України

Програма стажування молоді в Апараті Верховної Ради України у 2019 році 

3D-тур відкриває Парламент України 

Верховна Рада України у соціальних мережах

twitter  facebook  youtube


Звіти депутатів
Конкурсна комісія з добору кандидатів на посади членів НКРЕКП Портал відкритих даних
Децентралізація влади
23 листопада 2016, 10:01

 Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України 

Комітет з питань правової політики та правосуддя провів «круглий стіл» на тему: «Національні механізми виконання рішень Європейського суду з прав людини в Україні: роль судової гілки влади»

У заході, який відбувся 22 листопада, взяли участь народні депутати - члени Комітету В.Яніцький, О.Черненко, Р.Сидорович, суддя Верховного Суду України В.Гуменюк, представники вищих спеціалізованих судів, Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини І.Ліщина, представники Кабінету Міністрів, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, а також представники та експерти Ради Європи і громадських організацій.

«Круглий стіл» проведений Комітетом спільно з Урядовим уповноваженим у справах Європейського суду з прав людини та проектом Ради Європи «Підтримка впровадженню судової реформи в Україні».

Вітаючи учасників «круглого столу», заступник голови Комітету з питань правової політики та правосуддя В.Яніцький, зазначив, що Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікована Верховною Радою України 17 липня 1997 року (далі - Конвенція), є частиною національного законодавства України і підлягає застосуванню нарівні з законодавством України, тобто, норми Конвенції - норми прямої дії.

23 лютого 2006 року Верховна Рада прийняла Закон «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини». Згідно з цим Законом, при розгляді справ судами України, Конвенція та практика Європейського суду з прав людини (далі - Суд) повинні застосовуватися як джерела права.

Рішення Суду підлягають обов'язковому виконанню країнами, які ратифікували Конвенцію. При цьому, Суд залишає за державою свободу у виборі заходів, необхідних для виконання його рішень.

Згідно зі стандартами Ради Європи значення кожного з прийнятих Судом рішень полягає в тому, що вони не тільки впливають на право, а також і на розвиток національного законодавства держав-учасниць Конвенції.

Сьогодні в Україні закладено підґрунтя для ефективного виконання рішень Суду. Так, прийняті законодавчі акти, що регулюють питання виконання рішень, створений окремий орган, відповідальний за виконання рішень Суду - Секретаріат Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини, окремо прописані повноваження Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини. З прийняттям Закону «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» були внесені необхідні зміни до інших законодавчих актів, які відіграють важливу роль при виконанні рішень Суду в Україні. Крім того, в Україні проведено ряд важливих реформ, а саме: конституційну реформу в частині правосуддя, судову, у сфері примусового виконання рішень, реформовано органи прокуратури і внутрішніх справ та інші правоохоронні органи тощо.

Як зазначалося під час заходу, сьогодні питання невиконання Україною головних вимог Конвенції набуло надзвичайної актуальності. Україна - одна з тих країн, від яких надходить найбільше скарг до Суду.

Серед системних проблем, які негативно позначаються на дотриманні прав людини в Україні та повазі до принципу верховенства права, на які вказує Суд - невиконання рішень національних судів. Невиконання рішень судів, як національних, так і Суду, має розглядатися як нагальна державна проблема. Це зобов’язує Уряд і парламент України, об’єднавши свої зусилля, вжити вичерпних заходів для безумовного виконання судових рішень.

Член Комітету з питань правової політики та правосуддя О.Черненко окреслив загалом сучасний стан законодавства України в частині виконання рішень Суду та перспективи його розвитку. Він, зокрема, зазначив: «Невиконання судових рішень негативно впливає на авторитет судової влади, оскільки в такому разі не досягається кінцева мета правосуддя - захист інтересів громадян і реальне поновлення їхніх порушених прав. Без належного виконання судових рішень правосуддя втрачає сенс».

За словами народного депутата, позиція Суду щодо цього є чіткою: право на виконання судового рішення є невід’ємною складовою права на доступ до суду, передбаченого статтею 6 Конвенції.

«Ми маємо надію, що реформування системи виконання судових рішень, запровадження інституту приватних виконавців та покладення функції контролю за виконанням судового рішення на суд надасть змогу забезпечити своєчасне виконання рішень національних судів, що, в свою чергу, слугуватиме усуненням підстав для надходження до Суду заяв проти України, спричинених зазначеною проблемою. Проте, задля цього нам необхідно розробити дієвий механізм забезпечення судового контролю за виконанням рішень судів, порядок взаємодії судової гілки влади з виконавчою гілкою в площині виконання рішень судів», - наголосив О.Черненко.

Член Комітету з питань правової політики та правосуддя Руслан Сидорович у своєму виступі констатував, що ситуація з виконанням рішень Суду в Україні є не простою. Але виконання рішень в частині вжиття заходів індивідуального характеру містить менше проблемних питань, аніж вжиття заходів загального характеру.

«Обов’язок виконання рішень Суду, як і рішень національних судів, лежить на державній виконавчій службі. Ефективність роботи виконавчої служби є надто низькою. На сьогодні, на виконанні в державній виконавчій службі знаходяться рішення на суму близько 600 млрд. грн. Задля покращення ситуації у сфері виконання рішень, в Україні запроваджено змішану систему та запроваджено інститут приватних виконавців. Але запровадження змішаної системи може дати позивний результат лише тоді, коли приватні виконавці складатимуть 50% від загальної кількісті осіб, які здійснюють примусове виконання рішень. Нині, за даними Міністерства юстиції, до професії приватного виконавця буде допущено лише близько 50 осіб», - сказав народний депутат.

Р.Сидорович акцентував увагу на тому, що «ми маємо якомога швидше впровадити змішану систему виконання рішень». Це - по-перше, «розвантажить» державну виконавчу службу й виконання рішень буде більш ефективним, а по-друге - забезпечить зменшення звернень громадян України до Суду.

Із ключовими доповідями на «круглому столі» виступили Женев’єв Майєр - директор Департаменту виконання рішень Європейського суду з прав людини Генерального директорату з прав людини та верховенства права Ради Європи, Павло Пушкар - начальник відділу цього ж Департаменту, а також Костакіс Параскева - професор Кіпрського університету, член Європейського комітету з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню, експерт Ради Європи.

Усі учасники заходу зійшлися на думці, що лише у тісній співпраці парламенту, виконавчої та судової гілок влади України можна змінити ситуацію з виконанням рішень Суду. «А об’єднавши зусилля української національної та європейської систем захисту прав людини, ми зможемо сприяти більш ефективній імплементації європейських стандартів з прав людини, зокрема, практики Суду у правову систему України», - наголосили учасники заходу.